پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181944
برنامه‌ريزي براي رونق اقتصادي
تاریخ انتشار : 1394/04/03 10:34:44
نمایش : 1029
در حالي که قرار بود روز ملي اصناف با حضور رييس‌جمهور برگزار شود اما روحاني ترجيح داد ديدارش با اين قشر را با چند ساعت تاخير و بدون همهمه به بعد از افطار موکول کند. در اين نشست رييس‌جمهور باز هم فرصت يافت تا از کاهش رکود تورمي که به آن مي‌بالد دفاع کرده و به اصناف ثابت کند که به آنها اعتماد دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، رييس‌جمهور براي اصناف و بازاريان اين موضوع را دوباره تکرار کرد که آنها از دوران انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامي فعال بودند و بخشي از بار سياست را بر دوش داشتند و در دوران انقلاب اسلامي اگر چه همه اقشار مردم در صحنه حضور داشتند اما اصناف از نقش بارز و آشکاري برخوردار بودند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه دولت بايد در مسيري حرکت کند که تسهيلات لازم براي ورود فعال بخش‌خصوصي و غيردولتي در عرصه کار و تلاش مهيا شود، گفت: دولت يازدهم براي احياي اقتصاد کشور به بخش‌خصوصي و غيردولتي اعتماد دارد.

حسن روحاني، رييس‌جمهور با اشاره به اينکه دولت نسبت به فعاليت بخش‌خصوصي و کارآفرينان توجه جدي دارد، اظهار داشت: تمام موفقيت‌هاي دولت طي دو سال اخير به‌خاطر حضور و حمايت مردم و خانواده بزرگ اصناف و کارآفرينان بوده و اين حضور باعث آرامش و اميد در بازار شده است.

وي خاطرنشان کرد: فعاليت شما فعالان اقتصادي، اصناف و کارآفرينان نه تنها به اقتصاد کمک مي‌کند، بلکه همواره طي تاريخ بخشي از بار سياست، خدمات اجتماعي و حتي فرهنگي را نيز بر دوش داشته‌ايد.

رييس شوراي اقتصاد با اشاره به اينکه بازرگانان مشهور و بزرگي در ايران حضور داشته و دارند، اظهارداشت: از دوران انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامي، اصناف و بازرگانان همواره فعال بودند و بخشي از بار سياست را بر دوش داشتند و در دوران انقلاب اسلامي اگرچه همه اقشار مردم در صحنه حضور داشتند اما اصناف از نقش بارز و آشکاري برخوردار بودند.

روحاني تصريح کرد: دولت ترديدي ندارد رونق اقتصادي فقط در سايه تلاش و فعاليت بخش غيردولتي مي‌تواند به طور کامل حاصل شود و دولت به تنهايي نمي‌تواند بار مسووليت اقتصاد را بر دوش بگيرد.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه موضوع خروج از رکود از آغاز فعاليت دولت به عنوان يک اصل مورد توجه بوده است، اظهارداشت: برخي تصور مي‌کردند که دولت صرفا به دنبال کاهش نرخ تورم است چرا که در شرايطي وارد عرصه شديم که کشورمان با تورم بالاي ۴۰ درصد مواجه بود و ضرورت داشت که قبل از هر چيز اين تورم که نوعي بيماري بود، درمان شود اما بلافاصله پس از اقدامات انجام شده در خصوص کاهش تورم سراغ برنامه خروج از رکود غيرتورمي رفتيم که کار بسيار پيچيده و دشواري است.

رييس شوراي اقتصاد افزود: به فضل الهي اجراي برنامه خروج از رکود غيرتورمي آغاز و نشانه‌هاي آن از اواخر سال ۹۲ و به طور آشکار در سال ۹۳ نمايان شد و اين براي دولتي که در آغاز فعاليت خود با رشد منفي ۸/۶ مواجه بود، يک اقدام بزرگ محسوب مي‌شود.


روحاني تصريح کرد: دولت بر اين باور است که خروج از رکود به تنهايي کافي نيست و برنامه‌ريزي براي ايجاد رونق اقتصادي يک ضرورت است و در اين راستا يکسري اقدامات را بايد دولت و کارآفرينان در کنار يکديگر انجام دهند.


رييس‌جمهور تصريح کرد: امروز دولت ترديدي ندارد که بايد تسهيلات لازم را براي بخش‌خصوصي به‌وجود آورد و گام به گام بار اقتصاد و حتي فرهنگ و خدمات اجتماعي را به اهل آن واگذار کند.


روحاني تصريح کرد: دولت کوچک‌تر و چابک‌تر به نفع کشور است بنابراين دولت مصمم است قدم به قدم با واگذاري امور در مسير چابک‌سازي حرکت کند و اقداماتي را در اين راستا از جمله قانون کسب‌وکار که وجود داشت اما اجرا نمي‌شد امروز به مرحله اجرا درآورده و نيز لايحه خروج از رکود را با قيد فوريت به مجلس ارايه داد و در حال تثبيت و احياي آيين‌نامه‌هاي اين لايحه هستيم.رييس‌جمهوري با اشاره به حمايت از کارآفريناني که به خاطر مشکلات اقتصادي موجود در سال‌هاي گذشته نتوانستند بدهي‌هاي خود را بپردازند، گفت: به همه استان‌ها ابلاغ شده است که کارگروهي تشکيل دهند و معوقات را مورد بررسي قرار دهند و آنهايي که بخاطر مشکلات اقتصادي موجود در سال‌هاي گذشته نتوانستند بدهي‌هاي خود را بپردازند، مورد حمايت
قرار گيرند.


وي در ادامه لزوم توجه به صنايع و بنگاه‌هاي کوچک و متوسط را به منظور اشتغالزايي مورد تاکيد قرار داد و گفت: صنايع کوچک ظرفيت اشتغالزايي فراواني دارند و بايد مورد توجه جدي قرار بگيرند.


دفاع وزير از صنعت
دراين نشست وزير صنعت، معدن و تجارت نيزگفت: با وجود شرايط سخت و کمبود نقدينگي بخش صنعت ۷/۶ درصد، بخش معدن ۸/۹ درصد و بخش تجارت ۸/۳ درصد پارسال رشد داشت.


محمدرضا نعمت‌زاده افزود: رشد اقتصادي کشور در سال گذشته سه درصد بود که ۴۰ درصد آن به تنهايي از آن بخش صنعت و معدن کشور است. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه برخي از دوستان همواره در خصوص اعتماد به بخش‌خصوصي هشدار مي‌دهند، تاکيد کرد: با اين حال من معتقدم که بخش‌خصوصي قابليت اعتماد را دارد.نعمت‌زاده با تاکيد بر لزوم واگذاري امور به بخش غيردولتي، از برخي خصوصي‌سازي‌هاي گذشته انتقاد کرد و افزود: ۵۰ درصد از اين خصوصي‌سازي‌ها بابت ديون به دستگاه‌هاي دولتي و نيمه‌دولتي داده شد و تنها ۱۰ درصد از خصوصي‌سازي‌ها، به بخش‌خصوصي واگذار شده است.

وي تصريح کرد: بايد اهليت شخص يا شرکت براي خصوصي‌سازي ديده شود و به مزايده صرف بسنده نشود.

وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: نبايد از خصوصي‌سازي، پيش‌بيني درآمد عمومي براي دولت کنيم بلکه بايد توجه‌مان به بهره‌وري باشد.

چالش ويژه اقتصاد
در ادامه اين نشست رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران نيز با بيان اينکه اقتصاد ايران با چالش‌هاي بسيار جدي مواجه است، مهم‌ترين آنها را تحريم، پايين بودن قدرت رقابت‌پذيري و رشد منفي بهره‌وري عنوان کرد.


محسن جلال‌پور تصريح کرد: ايران با داشتن منابع طبيعي فراوان و متنوع، وسعت و موقعيت راهبردي بي‌همتا، نيروي انساني انبوه و پيشينه غني تاريخي، متاسفانه از لحاظ توليد ملي و درآمد سرانه، جايگاه رضايت‌بخشي ندارد.

وي تصريح کرد: مهم‌ترين معضلات تحريم، پايين بودن قدرت رقابت‌پذيري و رشد منفي بهره‌وري است و اگر به شاخص‌هايي چون رتبه رقابت‌پذيري يا درآمد سرانه ايران در جهان بنگريم، احساس رضايت نمي‌کنيم. چنين وضعيتي شايسته ملت ايران نبوده و بايد هرچه زودتر تغيير کند.

جلال‌پور بيکاري و رکود کنوني را چالش‌هاي ويژه اقتصاد ايران دانست و ادامه داد: اين دو پديده جامعه را آبستن بحران‌هاي اجتماعي و سياسي کرده و بايد با نگراني به آن نگريست. خاورميانه نشان داده که قابليت تبديل مشکلات معيشتي به بحران‌هاي ملي را نبايد دست کم گرفت. رييس اتاق بازرگاني ايران گفت: در زمينه واگذاري‌ها به بخش‌خصوصي، فقط ۱۰ درصد واگذاري‌ها به بخش‌خصوصي واقعي بوده است بنابراين بايد رويه واگذاري‌ها تغيير کند و نظارت‌ها در موضوع خصوصي‌سازي افزايش يابد.

جلال‌پور در ادامه با نگاهي به روند مذاکرات هسته‌اي، توضيح داد: در ماه‌هاي اخير که مذاکرات ايران با شش قدرت بزرگ جهاني به نتايجي مثبت و اميدوارکننده رسيده است، در پيش‌بيني آينده اقتصادي ايران، توصيفاتي مانند «شيري خفته که بيدار مي‌شود» يا «ظهور يک ببر نفتي» به‌کار مي‌رود. مطالعات نشان مي‌دهد از بين ۱۰۰ شرکت اول جهان حدود ۶۰ شرکت، ايران را در بين ۱۰ هدف بازار خود قرار داده‌اند.

وي افزود: مي‌گويند ايران همان ترکيه است که البته نفت وگاز و حتي منابع و امکانات بيشتري دارد. نبايد ترديد کرد که قابليت‌ها و امکانات کم‌نظير درون و پيرامون مرزهاي ايران، در همکاري و مشارکت با جهان خارج، اجازه خواهد داد تا ايران به جايگاهي شايسته و بالاتر از ترکيه دست يابد و به قدرت اول اقتصادي منطقه غرب آسيا تبديل شود.

جلال‌پور اضافه کرد: ما در قياس با همسايگاني چون ترکيه و امارات، کمتر به استفاده از اين توانايي پرداخته‌ايم. اميدوارم دوره هشتم را علاوه بر دوره تشکل‌ها، دوره نشاط بين‌المللي اتاق در راستاي اهداف کلان ملي بشناسيم. تمام توان خود را براي پشتيباني از سياست خارجي هوشمند دولت و افزودن يک بال قوي اقتصادي بر پيکر سيمرغ ديپلماسي ايراني به‌کار خواهيم گرفت.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه بايد دو جريان فرهنگي شکل دهيم، گفت: اول جريان فرهنگي در مديران رده‌مياني حاکميت در باور به لزوم خروج دولت از تصدي‌گري و تمرکزش بر سياست‌گذاري و رگولاتوري جريان اقتصاد و دوم جريان فرهنگي در اتاق‌ها، تشکل‌ها و بنگاه‌ها براي ايفاي نقش موثر در ارکستر بزرگ اقتصاد ايران تا اتاق کارشناس‌تر، حرفه‌اي‌تر و تواناتر شود. اين محتاج کار سخت در پتانسيل‌سازي و اصرار و ممارست دولت در واگذاري تصدي‌ها و حمايت از بازي دادن اتاق و تشکل‌هاست.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html